Viva Lisboa! - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van Martijn Niekerk - WaarBenJij.nu Viva Lisboa! - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van Martijn Niekerk - WaarBenJij.nu

Viva Lisboa!

Door: Martijn van Niekerk

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Mei 2008 | Portugal, Albufeira


Vrijdag 2 mei, tijd voor mijn trip naar de hoofdstad van Portugal, Lissabon.

De Portugezen nemen het allemaal niet zo nauw met de tijd, dus ik vertrok ongeveer 10 minuten later, om half 10 ´s ochtends, en kwam om kwart over 12 aan in de hoofdstad. Vervoersmiddel: bus, die veel weg heeft van een vliegtuig.

Onderweg had ik op de heenweg een hostess, die langskwam voor eten en drinken en vertelde wanneer we er waren. Ook was de bus voorzien van radio die aan stond, lekkere stoelen en een toilet.

Kwart over 12, aankomst in Lisboa. Eerst welkom geheten door het bord BemVindo a Lisboa, bij de Terminal Rodavario. Daarna op naar het metrostation om een metrokaartje te kopen. Dit was in het nog niet zo makkelijk, omdat werkelijk alle borden op het trein/metrostation in het Portugees zijn. Uiteindelijk vergezeld van de Portugese versie van de Metro de metro in de richting van het oude centrum genomen.

Op internet stond dat er in Lissabon veel tasjesdieven en andere lui zijn die je drugs proberen te verkopen.
Mijn strategie was daarom om me net zo te gedragen als in Amsterdam, blik recht vooruit, vriendelijk nao obrigado zeggen tegen het gespuis en op naar de eindbestemming. Ook heb ik de hele dag geen woord Nederlands gepraat, maar alleen Engels en Portugees. Naar mijn mening werkte mijn Portugees imitatie goed, want ik ben maar 1 keer aangesproken door een knakker die me zowel zonnebrillen als hasj wilde verkopen.

Het is heel erg lastig om iets over de stad te vertellen, omdat Lissabon werkelijk enorm is. Daarom zal ik het proberen aan de hand van de wijken waar ik ben geweest. Allereerst is de stad gesitueerd op 7 heuvels, wat zorgt voor de mooiste uitzichten als je eenmaal van boven naar beneden kijkt. Verder ligt de stad aan de rivier de Taag, een hele mooie en brede blauwe rivier. Ik ben de dag begonnen in de Baixio Chiado, de oude stad. Hier is de meeste drukte en tevens is hier ook de grootste mengeling van toeristen en Portugezen te vinden. Veel statige gebouwen, marmer en kleurtjes. Ook veel toeristenwinkels uiteraard .

Groot voordeel is echter dat heel veel spullen in Lissabon goedkoop zijn, zo heb ik voor 0,55 eurocent een heel goede kop koffie gekocht, kun je voor 5 euro van een goede lunch of diner genieten en voor minimaal 25 cent heb je al een ansichtkaart, die er ook nog eens mooi uitziet!

Na het centrum doorgestoomd naar Castelo de Sao Jorge, het kasteel dat op een van de heuvels ligt en vernoemd is naar de beschermheer van Portugal. Hij zal hier waarschijnlijk ook gewoond hebben neem ik aan. Dit is een waar toeristenparadijs, het Nederlands en Engels overheerst hier sterk. Het kasteel is werkelijk prachtig, je kunt het ook overal vandaan zien als je eenmaal in de oude stad bent. Ik was wel blij toen ik er weer weg was, omdat het zo verdomde toeristisch is.

Volgende bestemming: Alfarma, een van de oude volkswijken waar je nog Fado (traditionele Portugese volksmuziek) op straat kunt horen. Hier waren twee uitzichtpunten waar je een prachtig zicht hebt over de stad, het Christusbeeld, de Taag en de Ponte de 25 Abril (een van de toegangsbruggen over de Taag). De Ponte de 25 Abril is trouwens een exacte kopie van de Golden Gate Bridge in San Fransisco, net als het Christusbeeld dat lijkt op dat wat in Rio de Janeiro te vinden is.

In Alfarma heb ik mezelf twee keer op de foto laten zetten, als bewijs dat ik in de stad ben geweest en omdat het uitzicht er zo prachtig was op sommige momenten. Na hier geweest te zijn, ben ik met een enorme omweg naar het Benfica stadion gelopen. Eenmaal bij Benfica stond ik wederom, zoals wel vaker deze dag, met een mond vol tanden. Wat een enorm stadion met winkels is dat! Om het stadion alleen al is een heel winkelcentrum, er is een Benfica megastore te vinden, de Mediamarkt, enkele autodealers en nog veel meer.

In de Benfica megastore kon je op de foto met het logo van de club, een Adelaar. In eerste instantie dacht ik dat er een plastic adelaar zat of iets dergelijks, totdat het beest zijn vleugels uitsloeg. Echt heel bizar dat je gewoon met een adelaar en achtergrond van het logo op de foto kon hier!

Maar het bewijs dat het allemaal groot, groter, grootst is in Lissabon werd geleverd door Colombo Centro Comercial. Ik heb gehoord dat dit het grootste winkelcentrum is van Europa, en dat zou best wel eens kunnen kloppen.

Meer dan 100 winkels, drie verdiepingen hoog en ook elke winkel die je maar kunt verzinnen is er. Maxis-achtige winkels, mega speelgoedwinkels, megaoptieken en een waar foodcourt. Hier kon je Mc Donalds, Pizzahut, Burger King, Olá, KFC en nog tientallen Portugeze restaurants vinden. Voor en na het eten heb ik mijn ogen uitgekeken om de pracht en praal van dit centrum, overal waar je kijkt zie je zowat marmer, fonteinen en dure winkels.

Toen was het helaas tijd om terug te gaan naar de terminal en daar te wachten op de bus. Vertrek uit Lissabon: half 9, aankomst in Albufeira: 10 over 11.

Wat heb ik aan de stad overgehouden: veel souvenirs, een verliefd gevoel omdat deze stad zo fantastisch is en een prachtige dag om op terug te kunnen kijken. Ik kan het iedereen zeker aanraden om hierheen te gaan, de stad is werkelijk indrukwekkend en betoverend! Foto’s kunnen jullie zien als ik weer thuis ben ;)

Obrigado é Ciao,

Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Vanaf 28 april tot 5 mei kun je hier mijn reisbelevenissen in de Algarven, Portugal volgen. Vanaf 15 juni tot 23 juni kun je hier mijn reisbelevenissen op Curacao en in het Caribisch gebied volgen.

Actief sinds 15 April 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 5891

Voorgaande reizen:

28 April 2008 - 28 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: